Budgetbeheer

Budgetbeheer als het tijdelijk niet lukt om zelfstandig de financiën te kunnen beheren, budgetbeheer is altijd vrijwillig van opzet maar niet geheel vrijblijvend.

Er zijn twee soorten betaalrekeningen, een beheerrekening en leefgeldrekening. De klant krijgt wekelijks een afgesproken bedrag (leefgeld) overgemaakt vanuit de beheerrekening naar de leefgeldrekening om boodschappen van te kopen. Uit de beheerrekening worden maandelijks alle vaste lasten betaald en geld gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.

Op verzoek van de klant kan er altijd extra geld gevraagd worden voor kleding of andere zaken die nodig zijn. Inkomen verruimende maatregelingen als toeslagen worden geoptimaliseerd en het afsluiten van primaire verzekeringen en belastingaangifte (IB) worden gecontroleerd. Eventuele schulden worden meegenomen in het plan van aanpak en passende betalingsregelingen afgesproken met derden.

Budgetbeheer:

  • budgetbeheer minimaal voor 6 maanden
  • opstellen contract – ondertekening machtiging AVG privacywet
  • machtiging als vertegenwoordiger – op verzoek
  • aanleveren van alle administratieve post
  • opstellen budgetplan – balans inkomsten en uitgaven
  • overboeken wekelijksleefgeld
  • openen beheerrekening – leefgeldrekening – spaarrekening
  • aanmaak dossier administratie Onview
  • eigen inlogcodes Onview persoonlijk account
  • optimaliseren inkomenverruimende maatregelingen
  • indien schulden betalingsregelingen derden
  • post omleiden naar budgetbeheer – op verzoek
  • primaire verzekeringen afsluiten
  • controleren aangiften inkomstenbelastingen
  • 3 x per jaar fysieke afspraak op kantoor – in overleg
  • Nazorg en preventie recidive